בעולמנו המוקף מסכים שונים, חשוב לא לשכוח את הספר. הספר הוא כלי חשוב ומשמעותי בביסוס יכולות שפה ולמידה, להתפתחות הדמיון והעולם הרגשי, ובכוחו לחזק את הקשר בין ההורים והילדים וליצור חוויה משותפת.
התאמת הספר לרמת השפה של הילד
- הקדישו לקריאה המשותפת זמן רגוע ושקט (למשל, לפני השינה).
- רצוי לבחור ספר שמכיל תכנים שרלוונטיים לחיי היום יום של הילד או לנושא אהוב עליו (הולדת אח חדש, חיות).
- בחרו ספר המתאים לילדכם, מבחינת סוג הדפים וגודלם, כמות התמונות ואורך הסיפור. עבור ילדים צעירים, מומלץ לבחור ספרים קשיחים, חלקם בעלי טקסטורות משתנות או דפים נפתחים המוסיפים עניין במהלך הקריאה.
- בחרו ספר אשר מתאים לרמת השפה של הילד מצד אחד, ומעשיר את שפתו מצד שני. רצוי להתחיל בספרים בעלי עלילה פשוטה וחזרתית. במידת הצורך, תוכלו לקצר את הקריאה ואף 'לתרגם' את הספר לשפה פשוטה יותר במקום לקרוא את הטקסט מילה במילה.
- אפשרו לילדכם להחשף לאותו הסיפור מספר פעמים בכמה קריאות חוזרות. זכרו כי בכל קריאה לומד ילדכם מילה או תובנה חדשה.
- קראו בצורה איטית וברורה, אך הוסיפו לסיפור דרמה ועניין: הבעות פנים, אינטונציה ועוצמת קול המתאימים לסיפור.
- אפשרו לילד שכבר מכיר את הסיפור לקחת חלק פעיל בסיפורו, על ידי השלמת משפטים, דקלומים או תנועות.
- התייחסו לתגובות הילד והרחיבו אותן. למשל, כשהילד אומר "בלון!" חזרו אחריו והרחיבו - "נכון, הבלון התפוצץ".
- הקפידו כי שעת הסיפור תהיה חוויה ולא שעת מבחן, שימו לב למינון נכון ומצומצם של שאלות.
הילד בגיל גן? כך תעשירו את חווית הקריאה ותפתחו את יכולת החשיבה
- קראו את שם הספר, ונסו לנחש ביחד עם הילדים על מה יספר הסיפור. אפשר לחפש רמזים גם בתמונה שעל הכריכה.
- מדי פעם, כשנתקלים במילה חדשה בסיפור, אפשר להוסיף לה פירוש מבלי לעצור את העלילה. למשל: "בצהריים סבתא המתינה...(מוסיפים פירוש קצר:) חיכתה...(וחוזרים על המילה החדשה:) המתינה בתחנה, עד שהאוטובוס הגיע"
- אם נתקלתם בבעיה בתוך עלילת הסיפור, אפשר לעצור ולחשוב ביחד על כמה פתרונות אפשריים לבעיה. כדי לשמור על הזרימה של הסיפור, קראו אותו ברצף עד הסוף, ולאחר מכן חפשו עם הילדים פתרונות נוספים לבעיה. (לדוגמא- הילד בסיפור טיפס על החלון כי הוא שכח את המפתח לביתו, מה עוד כדאי היה לו לעשות?).
- אחרי הסיפור, אפשר לחזור לתמונה המתארת אירוע משמעותי, ולחשוב ביחד מה גרם לכך.
זכרו! ספר נגיש מאפשר לילד ללמוד ממנו בקצב שלו. מקמו מספר ספרים בבית במקום הנגיש לילדכם.