הייתי הילד הכי קטן בכתה,
הכי קטן בשיעור
והכי קטן בהפסקה
בסוף השנה
כשהיו מצלמים
ואני, הנמוך
תמיד עומד בסוף הילדים
על ארגז הפוך
הילדים הגבוהים עומדים בשורה
ופתאום אני מטר ועשרה
ראשי נוגע בחגורה של המורה.
בלילה הייתי בוכה לי
בתוך השמיכות
אלוהים, תעשה שלא יסתירו לי
ושאוכל לראות!
אני חושב שמישהו למעלה
שמע את הדברים
כי עכשיו אני גם בן שבע
וגם מטר ועשרים
(יהונתן גפן)
***
כשאנחנו על "גדילה", אנחנו מתכוונים לשינויים מדידים – בסנטימטרים או בקילוגרמים - בגודלם של איברים. למשל, אורכו של תינוק או היקף ראשו.
בתהליך הגדילה של ילדים יש ארבע תקופות עיקריות. בתקופת ההיריון העובר גדל ברחם; תקופת הינקות נמשכת מהלידה ועד שמלאו לתינוק כמה חודשים; תקופת הילדות נמשכת עד תחילת גיל ההתבגרות; ותקופת ההתבגרות היא זו שמתחילה בגיל ההתבגרות ונגמרת בסיום הגדילה. מקובל לחשוב ש "אצל בנות הגדילה נפסקת עם קבלת הווסת" או ש"בנים מפסיקים לגדול בגיל 13", אבל האמת היא שאי אפשר לנקוב בגיל מדויק שבו מפסיק תהליך הגדילה, כי הוא מפסיק אצל כל אדם בגיל מעט שונה, עם התגרמות סחוס הגדילה שבעצמות הארוכות (כלומר, אלה שבונות את הגפיים).
ילדים בריאים - ממש כמו מבוגרים בריאים – מגיעים בכל מיני מידות. המידות האלה נקבעות על בסיס כמה גורמים, החשוב והפשוט שבהם הוא תורשה, כמובן. תמיד חשוב להסתכל על הורים ושאר המשפחה אבל יש גורמים סביבתיים ואחרים המשפיעים על מימוש פוטנציאל הגדילה הגנטי: גיל לידה, עקומות גדילה ומצב בריאותי בשנות החיים הראשונות; תזונה, מצב הבריאותי ומצב המערך ההורמונלי בכל שלבי החיים.
כמה גדלים, ומתי?
תהליך הגדילה המואץ ביותר מתרחש בשנות הינקות: בשנה הראשונה לחייו גדל הילד בכ-20 ס"מ, ובשנה השנייה לחייו 10-8 ס"מ בממוצע. כל פגיעה בריאותית בגיל צעיר תגרום להפסד בגובה הסופי של הילד.
בשנים הבאות קצב הגדילה משתנה על פי הגיל. בגיל שבע-שמונה קצב הצמיחה הנמוך ביותר הוא 5-4 ס"מ בשנה. אם הילד גבה בפחות מכך בשנה, יש להפנות את תשומת לבו של רופא המשפחה לכך.
ככלל, יש לשים לב לכל שינוי בקצב הגדילה השנתי. אם הילד למשל אינו זקוק למכנסיים ולנעליים במידה גדולה יותר ונשאר עם הבגדים שהתאימו לו בשנה שעברה, אם אחיו הקטנים עוברים אותו בגובה ובמידות - בדקו את העניין, מצב כזה אינו אמור לקרות.
אז מתי ילד הוא נמוך?
ילד מוגדר "נמוך" אם גובהו נמצא מתחת לאחוזון 10 בעקומות הגדילה המתאימות לאוכלוסייה שאליה הוא שייך. אם גובה הילד נמצא מתחת לאחוזון 3 לגיל ולמין, מוגדרת קומתו "נמוכה באופן קיצוני". זוהי כמובן הגדרה סטטיסטית ושרירותית; גובה הוא תמיד מושג יחסי. מה שנחשב קומה נמוכה שונה בשבדיה לא ייחשב כך ביפן, כיוון שהנורמות של גובה ושל קצב גדילה שונות בין גזעים שונים באזורים שונים בעולם. ההבדלים האלה נובעים משוני גנטי וכן מתזונה שונה. לכן בארצות קולטות עלייה כמו ישראל קשה להגדיר את אוכלוסיית הנורמה. ההשוואה החשובה ביותר, אם כן, היא זו שבין הילד לעצמו, קרי – קצב הגדילה שלו.
כדי להעריך אם דגם הגדילה של הילד תקין, יש לעקוב באופן סדיר אחר משקלו ואחר הגובה שלו. לשם כך יש לעשות מדידות תקופתיות ומדויקות של הגובה ושל המשקל ולציין את התאריך בעת המדידה. בעזרת המדידות האלה ניתן לצייר את קו הגדילה של הילד על עקומת הגדילה. סטייה של קו הגדילה מהדגם התקין יכולה להיות הביטוי הראשון למחלות כלליות או להפרעות הורמונליות.
האם אפשר לטפל בילדים שהוגדרו נמוכים?
כן.
- ילדים שקומתם נמוכה בכל תקופת הילדות, אך אינם סובלים מהפרעה הורמונלית כלשהי או ממחלה כללית אחרת - חווים לרוב האצה ניכרת בגדילה בגיל ההתבגרות. לכן במקרים כאלה אין צורך בהתערבות, וניתן להסתפק במתן הסברים ותמיכה לילד, בעיקר אם קומתו הנמוכה גורמת לו מצוקה חברתית ואישית.
- כאשר ההפרעה בגדילה היא מאפיין של מחלה כרונית, עיקר הטיפול הוא במחלה הבסיסית יחד עם מתן דגש על מתן תזונה מספקת.
- בחסר של הורמון בלוטת התריס מטפלים באמצעות הורמון חלופי שניתן בכדורים. עם תיקון החסר יחול בדרך כלל שיפור מרשים בקצב הגדילה.
- הטיפול בהורמון גדילה ניתן לילדים שזוהה אצלם חסר בו. הוא מיועד להאיץ את גדילתו של הילד ולהגיע לגובה סופי בתחום שנחשב תקין, בהתאם לגיל ולנתונים הגנטיים. הורמון הגדילה משפיע גם על היחס בין רקמת השומן לרקמת השריר בגוף, ועל חילוף החומרים. כיום מיוצר ההורמון בשיטות של הנדסה גנטית, והטיפול המקובל הוא בזריקה הניתנת מדי יום לפני השינה. מעקב של אנדוקרינולוג הוא חובה, כמובן.