טיפים לחזרה לבית הספר
החופש הגדול כבר נגמר, אבל השנה, חגי תשרי היו המשך ישיר שלו. הילדים כמעט ולא היו בבית הספר בחודש ספטמבר, כך שבעצם ההסתגלות האמיתית למסגרת מתחילה עכשיו. הנה כמה נקודות שכדאי להקדיש להן תשומת לב כדי להתחיל ברגל ימין, לב שמח וגם גב ישר.
איך מתאימים ילקוט?
- דואגים לתיק עם גב קשיח ומרופד.
- הכתפיות - מרופדות ורכות.
- אורך הכתפיות ניתן לשינוי ולהתאמה, שלא ילחצו על הכתפיים, עצבים וכלי דם באזור הצוואר.
- התיק יהיה מותאם למבנה גופו ולכוחו של הילד.
- התיק המלא לא יעלה על 15% ממשקל הילד ומשקלו המלא יהיה עד שני ק"ג, לכיתות א' ב'.
איך נושאים נכון את התיק?
- כוונו את רצועות התיק כך שהגבול העליון של הילקוט נמצא מתחת לקו הכתפיים והגבול התחתון נמצא מעל הישבן.
- התיק צריך להיות צמוד לגב
- אורך הכתפיות צריך להיות שווה.
- ותרו על חפצים שאינם הכרחיים.
- הציעו בביה"ס שימוש בלוקרים לאחסון ציוד.
- רצוי שלא להשתמש בטרולי עם ידית משיכה, משום שמשקלו בדרך כלל רב יותר, הוא אינו מתאים לעלייה במדרגות והוא יוצר תנועה לא סימטרית בגב ובכתפיים.
- היו ערים לדיווח הילד או תחושה שלכם לנוכחות כאבי כתפיים, צוואר וגב בעת נשיאת התיק.
- אם הילד כפוף או כתף אחת שלו גבוהה מהשנייה – התייעצו עם רופא אורטופד.
איך מרימים את התיק?
הדריכו את הילד להרים את התיק תוך שימוש בשרירי הרגליים וכיפוף הברכיים, בלי לכופף את הגב.
איך מסדרים את התיק?
- מומלץ להשתמש בתיק רב תאים.
- סדרו את התיק כך שהספרים הכבדים קרובים לגב; המחברות באמצע והקלמר בתא המרוחק.
- מומלץ להפחית משקל: שימוש בספר משותף, שמירת חלק מהספרים בכיתה והוצאת חפצים מיותרים.
ואיך עוזרים להם להשתלב?
המוכר פחות מאיים – חשוב לעשות היכרות עם ביה"ס לפני תחילת הלימודים לאיתור מיקום הכיתה של הילד ומיקום השירותים הקרובים. גלו גישה חיובית כלפי בית הספר והמורה. עודדו את הילד, שקפו לו את יכולותיו וכישוריו, כך יפתח מודעות לעצמו וייעזר בחיזוק הפנימי והחיצוני כדי להצליח בלימודים וברכישת חברים חדשים.
חשוב לזכור, אתם ההורים של הילד ולא המורים שלו! תתמכו, תעודדו, תאהבו. אל תשכחו לשחק עם ילדכם. הקדישו זמן לפעילות פנאי מהנה שאינה קשורה ללימודים. הגדירו סדר יום הכולל זמן הכנת שיעורים וזמן משחק. נסו למצוא מקום נוח, שקט ורגוע שבו הילד יוכל להכין שיעורים. תרגלו עצמאות ואחריות אישית של הילד בהכנת שיעורי הבית, בהבאת מסרים מבית הספר, בסידור מערכת ובהתארגנות בבוקר. יכולת הניהול העצמי היא המפתח לתפקוד עצמאי ולוויסות רגשי.