כיתות ז' עד ט'
המעבר לחטיבת הביניים הוא משמעותי עבור כל ילד, ומשמעותי שבעתיים לתלמידים עם ליקויי למידה או הפרעות קשב. המשימות הופכות מורכבות יותר, הדרישות הופכות קפדניות יותר ובמקביל גדלה גם הציפייה לעצמאות בכל מה שנוגע לתהליכי תכנון, קביעת סדרי פעולות, משוב עצמי ועוד.
לאור מורכבות שלב זה, חלק לא מבוטל של קשיים בתפקודי למידה מתגברים ולעיתים אף מתגלים לראשונה רק עם המעבר לחטיבת הביניים, כך שיש צורך לשקול בקפדנות את יעילות מתן ההתאמות על מנת לסייע לתלמיד לבטא את הידע שלו - ולמנוע מתן התאמות שעלולות לעכב התפתחות מיומנויות ותפקודים הקשורים בלמידה. גם זה קורה.
בכתות ז'- ח' ההתאמה בדרכי ההיבחנות תינתן רק לאחר שבוצעו כל המהלכים הפדגוגיים לקידומו של התלמיד, ונצבר מידע נרחב על תפקוד התלמיד: כולל סיוע שקיבל התלמיד בעבר ובהווה, תפקוד אקדמי של התלמיד ואבחון חתום על-ידי מאבחן מוכר. בכתה ט' ניתן להתחיל לתרגל עם התלמיד את ההתאמה שמומלצת ע"י בית הספר, ולהכין מידע מפורט על תפקוד התלמיד עם התאמה לקראת השלב הקריטי יותר: החלטה על התאמות בבחינות הבגרות.

כיתות י' עד י"ב
בכתות י'-י"א ההתאמות ניתנות על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ובעדכונים המופצים לבתי ספר מדי שנה ומתפרסמים באתר שפ"י. כל התאמה ניתנת על בסיס אבחון מקצועי ועל בסיס החלטה שהתקבלה בצוות הבית ספרי, שמתבססת על ההיסטוריה הלימודית של התלמיד, דיווחים כתובים ומפורטים של המורים, תיאור מפורט של הסיוע שהתלמיד קיבל, מידת יעילותו ומידת השקעתו האישית של התלמיד. חשוב לדעת שההמלצות הכתובות בדוח האבחון על דרכי היבחנות הן בגדר המלצות בלבד. צוות מקצועי של בית ספר רשאי לקבל או לדחות את כולן וגם לשנותן -על פי שיקולי דעת מקצועיים וחינוכיים.
משרד החינוך חילק את ההתאמות לשלוש רמות ועל מנת לזרז את התהליכים אף נתן לוועדה בית-ספרית סמכות לאשר חלק מן ההתאמות. בכל דיון שמתקיים בנוגע לקביעת התאמות, יש צורך להגיש אבחון תקף, דיווח מפורט וכתוב של המורים ועבודת התלמיד.
רמה 1 (בסמכות ועדה בית ספרית)
• הארכת זמן הבחינה בכתב ב – 25%
• התעלמות משגיאות כתיב
• הגדלת גודל הפונט בשאלון הבחינה
• דף נוסחאות מורחב במתמטיקה
רמה 2 (בסמכות ועדה בית ספרית)
• הקראת שאלון המבחן על-ידי קורא ניטראלי. (רק במקצועות מסוימים, ספרות לדוגמה).
• באנגלית – השמעת שאלון הבחינה מדיסק, הקלטת התשובות על גבי קלטת ושימוש במילונית אלקטרונית.
רמה 3 (בסמכות ועדה מחוזית)
• מבחן מותאם – השאלון בבחינה נגזר מהבחינה הרגילה. מהשאלון מוציאים חלקים שבהם התלמיד מתקשה, וממירים את השאלות הללו בשאלות אחרות. כמו ליקוי חזותי מוטורי שאינו מאפשר לתלמיד להתמודד עם גרפים, שרטוטים וכו'.
• הקראת שאלון המבחן על-ידי קורא ניטראלי..
• הכתבת המבחן לבוחן ניטראלי - בוחן חיצוני כותב את התשובות שהנבחן מכתיב לו.
• המרת בחינה במתמטיקה במקצוע מדעי אחר (ביולוגיה, למשל).
בהצלחה.