השנה בקושי התחילה, והוא כבר שכח בבית הספר ארבעה סוודרים. היא לא מצליחה לשבת בזמן המפגש בגן. הוא לא מפסיק לזוז. הגננת מספרת שהיא לגמרי מעופפת. המושג "הפרעת קשב" מתחיל לרחף במחשבות שלכם; מצד אחד אתם רוצים לתת לילד שלכם להיות מי שהוא. לא רוצים להיות מההורים האלה שרצים לאבחן בגלל כל פיפס. ומצד שני– אם הם יכולים לקבל עזרה, אז למה למנוע אותה מהם? ומצד שלישי– הם עוד קטנים. למה לחרוץ את גורלם כבר עכשיו? התלבטות של ממש.
מתי אמורה להידלק נורה אדומה מעל ראשכם?
כשאתם מזהים שישה מתוך תשעת הסימנים האלה:
הילד שלכם מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים. קורה הרבה שגירוי קטן הופך עבורו למפריע ומשמעותי מאוד. למשל: עקיצת יתוש, שריטה קטנה, לחישה, נגיעה אקראית, לכלוך על הבגד.
הילד מתקשה להתמקד בפרטים ומבצע שגיאות של חוסר תשומת לב. למשל: משאיר את הצד האחורי של דף העבודה ריק.
הילד מתקשה להחזיק קשב לאורך זמן. למשל, מתלונן שמשעמם לו לשבת ליד השולחן בזמן הארוחה.
הילד מקשיב חלקית לדברים שנאמרים לו. צריך לחזור הרבה פעמים על אותה בקשה עד שמגיב.
הילד נוטה לאבד דברים.הוא הולך לשחק עם כדור, וחוזר בלעדיו
הוא אינו עוקב אחר הוראות במלואן. ממלא רק אחר החלק הראשון של ההוראות שנותנים לו, בעוד שמבחינתך נראה שהוא הקשיב להוראה כולה. למשל: "כבה את הטלוויזיה ובוא" – מכבה את הטלוויזיה ולא בא.
מתקשה בארגון משימות ופעולות, למשל: מתקשה לספר על חוויות שעבר באופן ברור ומסודר, תוך חוסר הבחנה בין עיקר לטפל
הוא נוטה לשכחנות: נוטה לשכוח פעילויות שגרתיות יום יומיות כמו לצחצח שיניים או להסתרק, שוכח היכן מניח חפצים.
הילד מתקשה בביצוע מטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך: למשל, מאבד עניין מהר כשמקריאים לו סיפור או כשקורא ספר.

ואלה הם הסימנים שמאפיינים ילד עם פעלתנות יתר (היפראקטיביות) והיעדר שליטה בדחפים (אימפולסיביות):
לעיתים קרובות הילד מניע את ידיו ואת רגליו או מתפתל בכיסא: מזיז ידיים ורגליים ללא הרף, מתפתל וזז, משרבט במכל מקום.
הילד מרבה להסתובב בכתה, או במצבים אחרים בהם מצופה ממנו לשבת: מרבה לקום במהלך ארוחות משפחתיות, וכן במהלך הכנת שעורי בית, במהלך משחק קבוצתי, באמצע פעילות בחוג. נוטה למצוא סיבות לקום, מתקשה בישיבה בנסיעות.
הילד מתרוצץ ומטפס בצורה מוגזמת בסיטואציות לא מתאימות: נמשך לפעילויות מסוכנות, מרבה להפוך פעילות לא מסוכנת למסוכנת, למשל, מטפס על מגלשה במקום להתגלש, מחליק על מעקה המדרגות במקום לרדת במדרגות.
הילד מתקשה לשחק או לעסוק בפעילויות פנאי ברגיעה ובשקט.
הילד נמצא בתנועה מתמדת: מרבה לשחק בחפצים שבהישג ידו, בשיער, מרבה להשמיע קולות (זמזום, צפצוף, שריקה, תיפוף, רקיעה), נוגע בכל דבר.
הילד נוהג לדבר בלי הפסקה: מספר סיפורים ומרבה לשאול שאלות, לעיתים בצורה מוגזמת או בזמן לא מתאים, קורה הרבה שמבקשים ממנו לתת לאחרים לדבר .
הילד ממהר לענות את התשובה עוד לפני שמסיימים את השאלה: מצביע לפני שהמורה סיימה לשאול את השאלה, לא קורא את השאלות במבחנים עד סופן אלא מפסיק באמצע ומתחיל לענות.
הילד מתקשה להמתין לתורו: חוסר הסבלנות שלו בהמתנה בתור יוצר חיכוכים בין הילד לסובבים אותו ( עם האחים, אתכם, או עם חברים).
הילד מתפרץ ומפריע לשיחה או למשחק של אחרים: עונה בכיתה מבלי להצביע, מציק לילדים אחרים, מפריע במהלך שיחות טלפון, נכנס לדברי החברים ובני המשפחה
חשוב לזכור
קריטריון הוא תקף רק אם ההתנהגות שמתוארת בו נמשכת כבר למעלה מחצי שנה, ומופיעה בשתי מסגרות בהן הילד נמצא, לדוגמה - בבית ובגן, ולא מדובר על הופעה חד פעמית או על תקופה קצרה של קושי. אם השאלונים הלו אכן הדליקו נורה – בואו נדבר על אבחון.
מאוחדת מקיימת סדנאות להורים לילדי קשב:
• סדנת תמיכה להורים לילדי קשב. הקבוצה מספקת מידע תיאורטי על הפרעות קשב, כלים מעשיים להתמודדות עם התנהגויות הנובעות מהן ודרכים לחיזוק ההורות המשותפת של שני בני הזוג, ומהווה קבוצת תמיכה הדדית להורים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. הסדנה בת עשרה מפגשים, בעלות של 290 ש"ח לחברי מאוחדת או 360 ₪ למי שאינם חברי מאוחדת.
• סדנת "השובבנים": מעניקה כלים לשיפור האינטראקציה עם הילד ושיפור המסוגלות ההורית. התכנים העיקריים המועברים בסדנה: הגדרת זמן איכות במשפחה, מתן כלים להתנהגות יצירתית של ההורים, הנחיות להצבת גבולות וכללים, הצבת גבולות מחוץ לבית ובמקום ציבורי, תקשורת רגשית, ביטוי רגשות וויסות רגשי, טיפוח המסוגלות העצמית של הילד, התמודדות עם תסכול וקשיים, גמישות בפתרון בעיות. הסדנה בת עשרה מפגשים, בעלות של 290 ₪ לחברי מאוחדת או 600 ₪ למי שאינם חברי מאוחדת.
לפרטים נוספים ולהרשמה לסדנה הקרובה למקום מגוריכם, התקשרו 3833*, שלוחה 6