שליפת מילים (שיום, naming) היא היכולת למצוא את שם החפץ בזיכרון כדי לומר אותו בקול רם. מיומנות חשובה מאוד ליצירת תקשורת מילולית. ילד שאינו זוכר מילים, נתקע, אומר מילים כלליות כמו ״נו, זה״ או ״איך קוראים לו?״, מחליף את המילה במילה אחרת מאותה קטגוריה (יונה במקום ינשוף). קושי בשליפת מילים הוא אחת הבעיות השכיחות ביותר שמביאות את הילדים לטיפול אצל קלינאית תקשורת. ההבדל בין אוצר מילים דל לבעיית שליפה הוא שבמקרה של אוצר מילים, הילד אינו מכיר את המילה ובמקרה של בעיית שליפה, הילד מתקשה להיזכר במילה שהוא כבר מכיר.
הילד שלכם עבר אבחון שמצא אצלו קושי בשליפת מילים? הנה כמה עצות טובות בזמן שאתם ממתינים למפגש הטיפולי הראשון.
- סדרו יחד את המשחקים והצעצועים לפי קטגוריות: כלי תחבורה, חיות, כלי אוכל, כלי נגינה וכו'.
- מיינו יחד את הקניות מהסופר (פירות, ירקות, מוצרי חלב...), ואת הבגדים מסל הכביסה (לפי צבע, סוג, עונה).
- בנסיעה משותפת במכונית, שחקו במשחקי ניחושים: ״אני רואה חיה שעפה ויש לה מקור״ (אפשר גם להוסיף רמזים כמו ״היא מתחילה ב ׳צי׳...״).
- בזמן האמבטיה, חשבו יחד על כמה שיותר מילים שיש להם מכנה משותף: חמים, עגולים, צהובים, מתחילים באות ד׳...
- אם הילד או הילדה נתקעים ולא זוכרים את שם החפץ, בקשו מהם לנסות לתאר אותו ולספר עליו.