שלום לכם הורים יקרים,
בתקופה האחרונה נכנס לחיי כולנו, מבוגרים וילדים, גורם חדש ולא צפוי - וירוס הקורונה.
היציאה מהשגרה, ביטול מסגרות הלימודים והחוגים וצמצום ההווי החברתי והמשפחתי מעמידים אותנו, הורים וילדים, בפני מציאות יומיומית שונה מהמוכר ובפני אי ודאות ותחושת חוסר שליטה העשויות לעורר חרדה.
בתקופה זו, שיח רגשי חשוב מתמיד
רוב הילדים מוטרדים ודואגים מהמצב, גם אם הם אינם אומרים זאת במפורש. בעוד אנו המבוגרים מבטאים את רגשותיהם בעיקר באמצעות שפה, ילדים מבטאים את רגשותיהם דרך התנהגותם.
ילדים מסוימים יחוו קשיי שינה, התעוררות בלילה, הרטבה או פספוסים במהלך היום. אחרים עלולים להיות רגזניים, מתוסכלים במהירות ויפנו לאלימות כלפי הורים או אחים. לעיתים, נראה שינויים בהרגלי האכילה ובהעדפות המשחקים.
שיח רגשי מסייע לילד לעבד את רגשותיו ולחזק את יכולתו להירגע בכוחות עצמו
כדי לאפשר לילד ללמוד כיצד לבטא את רגשותיו אספנו מספר הצעות לפעילויות משותפות. פעילויות אלו פותחות צוהר לקשר מעמיק יותר עם ילדכם ומתבססות על שני עקרונות פשוטים: זיהוי הרגש ומתן תחושת שליטה בו.
"איך אני מרגיש היום"
לבחור אימוג'י / פרצוף שמתאר איך אני מרגיש ולצייר אותו (ניתן להשתמש בחומרי יצירה מגוונים לשם כך-מדבקות ,צבעים. גואש וכו') מעניין לשמוע מהילד מדוע בחר בפרצוף הזה, מה גורם לו להרגיש כך?
ניתן לעשות זאת כסוג של טקס יומי ולתלות על לוח / קיר וכך יווצר מעין יומן שמאפשר לילד להכיר בתוכו מגוון רחב רגשות.
טיפים חשובים!
- כדאי להציע לילד ולהשתמש במגוון רגשות שונים (שמחה, התרגשות, אהבה, כעס, תסכול, פחד וכו') כמובן על פי גילו
- ברגשות שליליים חשוב לציין גם את אופן ההתמודדות עמה והדרך להרגיע (אתה כעסת בגלל X, אבל אז הצלחת להירגע כשעשית Y)
- מתן ביטוי מוגבר לרגשות חיוביים מעיר את תשומת ליבו לחוויות חיוביות ומשפר את מצב הרוח.
"מחברת התכתבויות"
ליצור יומן משותף / מחברת התכתבויות בין הורה ילד שמכינים ומקשטים אותה יחד. זו מחברת משותפת שעוברת בינינו ובה אפשר לכתוב ספר יחד, לחלוק חוויות ,לשתף בדברים שהכעיסו / העליבו / שמחו לצייר משהו שחשבתי עליו היום. עבור גדולים ניתן לכתוב ולספר סיפור בהמשכים, עבור קטנים ניתן להדביק מדבקות ולצייר.
טיפים חשובים!
- במהלך כתיבת הסיפור (וכמובן גם שמקריאים סיפורים) נסו להתמקד יותר בממד הרגשי ופחות במידע על מה קרה או לא קרה (במקום לשאול 'מה עשית?' שאלו 'איך הרגשת?' או איך הדמות בסיפור הרגישה).
- בכל הזדמנות בה אתם מזהים שפעילות שהילד עשה הרגיעה אותו- ציינו זאת ושבחו אותו על כך.
"מחברת התודה"
כל אחד מהילדים בוחר את השם למחברת שלו ומקשט אותה בהתאם (מחברת שמחונה, מחברת התודה, משקפיים ורודים וכו'). בסוף כל יום, לקראת השינה, מתאספים יחד כל המשפחה וכותבים / מציירים כל אחד במחברת שלו תשובות לשאלות הבאות: מה שמח אותי היום? מה עשיתי היום שגרם לי אושר? למי אני רוצה להגיד תודה? כל אחד יקריא בקול ונלך לישון בתחושת הודיה! כמובן שאפשר להוסיף שאלות נוספות ברוח זו.
"החום שימיס את הקור(ונה)"
ניצור יחד את קופסת ה"חומונה"- נצבע ונקשט. נניח על יד הקופסה ערימת דפים (אפשר כמובן גם ממוחזרים...). המשימה: על כל אחד לעקוב אחר בני המשפחה ו"לתפוס אותו על חם" במעשה טוב- מילה טובה, ויתור, חיוך וכו'. נעלה את הדברים על הכתב ונכניס לתוך הקופסא. ילדים גם יכולים להכניס פתקים לעצמם, ונקבע זמן בו נקריא יחד את כל הפתקים בשמחה J הילדים הקטנים יכולים לבקש מהמבוגרים שיכתבו עבורם
טיפים חשובים!
- נסו לזהות ולחזק את ילדיכם כאשר הוא מצליח או מתאמץ לווסת את רגשותיו בכוחות עצמו ולא רק על התנהגויות חיוביות יומיומיות
"לראות אותי"
על גבי דף גדול הילד שוכב וההורה משרטט את צורת הגוף של הילד, אח"כ מציירים פנים וחלקים בגוף ,(גם לב )וצובעים , ואפשר לכתוב מה מרגישים בכל איבר - זו דרך לקשר בין תחושות גופניות לרגשות(איפה אני מרגיש לחץ/רוגע וכד') וגם להתבונן על דימוי גוף, נקודות חולשה וחוזק וכיו"ב.
טיפים חשובים!
- עבור ילדים צעירים וכאלו המתקשים לזהות רגשות השלב הראשון הוא חיבור הרגש לסימן גופני. אמירות כגון 'יש לך חיוך גדול על הפנים, אתה שמח לשחק בקוביות' או 'אתה מרים את הקול וסוגר אגרופים, אתה כועס כי עכשיו צריך ללכת לישון'
בהמשך, ניתן לשאול את הילד היכן הוא מרגיש את הרגשות. איפה בגוף אני מרגיש את הרגש (כעס בידיים ובבטן, פחד בבטן וברגליים, שמחה בידיים ורגליים...)
"עלילות קורונה"
כתיבת ספר / צילום וידאו / תכנון הצגה. יש לבחור דמות (אמיתית או דמיונית) שקשורה לתקופה ,בכל יום אפשר להמשיך את העלילה ולהוסיף פרקים. אפשר ליצור מעין כריכה לספר ולבחור שם ולכתוב את שם הסופר והמאייר(הילד/ההורה והילד) .דרך זו מאפשרת לילד לבטא מגוון רגשות כלפי המצב והקורונה. עבור צעירים אפשר לכעוס על התמונה, לצעוק, לשחרר מתחים, להתיידד ולדבר. עבור ילדים בוגרים יותר ניתן לפתח עלילה ולבטא מגוון רגשות בזמנים שונים.
טיפים חשובים!
- נסו לתת לילדכם מגוון רב של כלים לא מילוליים לבטא את רגשותיו. באמצעות יצירה, משחק וודיאו יוכל ילדיכם לבטא רגשות שעדיין אין ביכולתו לזהות ולתאר באופן מילולי.
- התאימו את רמת המורכבות של הסיפור לרמת ההתפתחות של ילדיכם על מנת שירגיש בנוח לבטא עצמו דרך כלי זה
"לשתות שוקו עם הפחד"
(תרגיל של גדי רוזן להתמודדות עם פחדים. מתאים לילדים גדולים יותר)
- שלב ראשון - נבקש מהילד לצייר את הפחד (האנשת הפחד)
- שלב שני - נבקש לתת ליצור שם המורכב מכמה מילים
- שלב שלישי - נבדוק מהם התכונות של היצור (הפחד), מה הוא אומר לנו
- שלב רביעי - אופן ההתנהלות עם הפחד- נחשוב לאיזה הסכם אני רוצה להגיע עם הפחד
- שלב חמישי - נבדוק איך הילד מרגיש כאשר הוא מתבונן בפחד לאחר ההסכם... מהי התחושה בין ההסכם לבין המלחמה עם הפחד
- לסיכום - נרשום את ההסכם באותיות ברורות וגדולות ונשים במקום שיעזור לנו לזכור את ההסכם.
טיפים חשובים!
- על מנת לאפשר לילדיכם לפתח מנגנון בריא לוויסות והרגעה עצמית עליהם לרכוש תחושת שליטה ברגשותיהם ולהבין שיש בידיהם כלים לבצע 'משא ומתן' עם רגש שעולה בהם.
"לשחק אותה"
אם עדיין לא העליתם לבוידעם את התחפושות של פורים, זו הזדמנות נהדרת לאפשר לעצמנו ולילד להיכנס לתפקיד אחר, לדמות אחרת.. מעבר להומור שנצרך עוד יותר בימים אלו, יש פה הזדמנות להביע משהו שלפעמים איננו מצליחים לבטא.
טיפים חשובים!
- ילדיכם מאד אוהבים להצטלם ולראות את עצמם בתמונות. צלמו אותם במגוון תחפושות הבעות ושחקו 'זהה את הרגש' המופיע בתמונות. עודדו את ילדיכם לשחק מגוון תפקידים על מנת להתנסות במגוון תפקידים ורגשות שונים.
- התאימו לרגשות גם קולות ותנועות גוף על מנת להגביר את היכולת של ילדיכם לזהות רגשות באמצעים לא מילוליים.
ילדיכם חווה בימים אלו שינויים משמעותיים המציפים מגוון רחב של רגשות. ככל שיהיו לו יותר כלים לבטא אותם ויותר הזדמנויות במהלך היום להתייחס אליהם- כך חוסנו הנפשי ויכולתו להתמודד עם מצבי חיים מלחיצים יגברו. החופש הכפוי בו אנו מצויים יכול להוות בסיס להעמקה וחיזוק הקשר הרגשי עמו, אם רק נבחר להקדיש לכך מספר דק' ביום.
בהצלחה, ובהנאה!
צוות המכון להתפתחות הילד
קופ"ח מאוחדת